Waar zet je relatiegeschenken voor in? Dat zal negen van de tien keer zijn voor promotie van een product of merk. En om dat op een effectieve en toch voordelige manier te doen. Misschien heb je het ook nog niet ontdekt, maar het is echt zo: met relatiegeschenken maak je net zo effectief reclame, maar wel voor een lager prijsje. Hoe kan het dat dat zo is? Die voordeligheid staat vast, maar die effectiviteit moet je zelf verzorgen. Je moet relatiegeschenken juist inzetten, voor het gewenste effect. Hoe? Dat leggen we je uit!

Staffelen!

Veel bedrijven in deze branche hanteren gratis verzending. Het gaat meestal om grote hoeveelheden en de bedragen die eraan worden gespendeerd, daarvoor hoeft zo’n bedrijf geen verzendingskosten te berekenen. Het is bovendien voor die bedrijven iets waarmee ze bijblijven bij hun concurrenten, die dit ook doen. Dan moet je wel. Een ander punt wat relatiegeschenken zo voordelig maakt, is de staffelkorting. Zoals gezegd gaat het bestellen van deze cadeautjes vaak in groten getale. Veel bedrijven in relatiegeschenken verlagen de prijs per stuk bij elke 25, 50 of bijvoorbeeld 100 producten die je erbij bestelt. Ze willen je natuurlijk zoveel mogelijk laten afnemen. Slim!

Services

Naast de gratis verzending en de staffelkortingen bieden deze bedrijven meestal extra services aan. Kies het juiste bedrijf, dat je gratis helpt met alle stappen die je moet ondernemen voor je bedrukte relatiegeschenken. Om iets te bedrukken, moet je natuurlijk je logo of andere boodschap die je wilt drukken, aanleveren. En dat luistert best wel nauw. Je moet het juiste bestand aanleveren, in de juiste kleuren et cetera. De goede bedrijven bieden je een logoservice aan, die je bestand voor je omzet, mocht het niet juist zijn aangeleverd. Het bedrijf moet immers de kennis en vaardigheden in huis hebben. Je wilt bovendien natuurlijk zien hoe het resultaat wordt. Daarom bieden de meesten je een gratis drukproef aan. Door al deze mogelijkheden betaal je praktisch gezien alleen voor de geschenken (en de BTW natuurlijk), wanneer je bijvoorbeeld gepersonaliseerd snoep aanschaft of wanneer je gaat voor ballonnen bedrukken.

Wat is het verschil?

Dat relatiegeschenken voordelig zijn is leuk, maar je hebt er niets aan wanneer je niet weet hoe je ze inzet. Bepaal allereerst wat voor doelstelling(en) je wilt behalen met de geschenken. Aan de hand daarvan kun je bekijken of je voor giveaways, premiums of relatiegeschenken moet gaan (Ja, daar zit verschil in). Een giveaway is een kleinigheidje dat je gewoon uitdeelt. Dat kan een sleutelhanger zijn of bijvoorbeeld een pen. Premiums zijn geschenken die vaak ietsje groter zijn dan giveaways, waar de klant voor kan sparen of die hij ergens bij krijgt. Een relatiegeschenk ten slotte, is een nog iets groter cadeau dat je aan een klant, personeelslid of leverancier kunt geven voor bijvoorbeeld een jubileum, afscheid of verjaardag.

It’s all about the message

Weet je of je giveaways, premiums of relatiegeschenken moet aanschaffen? Super! Denk dan na over de boodschap die je wilt afgeven. Wil je dat je ontvanger een actie onderneemt? Wil je een standpunt duidelijk maken? Wil je gewoon de naamsbekendheid verhogen? In dat laatste geval kun je meestal gewoon je logo laten drukken. Voor de andere doeleinden kun je ook een boodschap op het product zetten. Iets pakkends blijft hangen en brengt het gesprek op gang. Dit kun je natuurlijk, naast een logo, ook voor naamsbekendheid inzetten. Een veelgebruikte boodschap is laten zien dat je duurzaam bezig bent. Dat kan met een boodschap gedrukt op de producten, maar ook met het product zelf. Er zijn inmiddels ontzettend veel relatiegeschenken en weggevers te vinden die duurzaam zijn. Bijvoorbeeld omdat ze gerecycled zijn of kunnen worden, maar ook omdat ze van bijvoorbeeld bamboe zijn gemaakt.